diumenge, 27 de gener del 2008

PEDRES TOSQUES

Pedra tosca a la platja de la Gola del Ter (26/01/2008)

Quan era petit si arribava brut a casa m’amenaçaven que em rentarien amb una pedra tosca. Durant anys no vaig saber pas què era aquell estri amb aquell nom estrafolari. Quan la meva edat em va despertar la curiositat vaig demanar que era això de la pedra tosca i em varen dir que era una pedra rasposa que es feia servir per polir la pell dels porcs acabats de matar i socarrimats, fer-los saltar els pèls i la part externa de l’epidermis, i deixant-los aptes per al consum.

Però què és exactament una pedra tosca?. És una pedra volcànica que en sortir de les entranyes de la terra fosa en forma de lava bullent conserva en el seu interior al refredar-se, les bombolles produïdes per l’ebullició. Aquesta pedra si està ben seca i la tirem a l’aigua sura. Serveix per fer juguesques, podem apostar amb algú que som capaços de llençar una pedra a l’aigua i que no s’enfonsarà. De vegades, però, queda amarada de tan estar en remull i llavors sí que s’enfonsa en l’aigua.

Si passegem per la platja de la Gola del Ter encara en podem trobar algunes de procedents d’antigues erupcions i que han arribat qui sap els anys que fa, arrossegades per l’aigua de les avingudes del Ter, arrodonides i erosionades pel temps, l’aigua i la sorra. Puc assegurar que ho he provat i realment n’hi ha que suren a l’aigua.


2 comentaris:

Marc ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Marc ha dit...

Pedra tosca, també coneguda com a pedra "pómez" (desconec absolutament d'on prové aquest nom). Això és el que em van explicar a la classe de Naturals quan encara era un adolescent.