dilluns, 6 d’abril del 2009

Perquè als espàrrecs se'ls fa el cap gros?

Un espàrrec (asparagus acutifolius) amb el cap gros

Ha arribat la primavera. Estem en plena Setmana Santa. Molta gent se'n va de vacances amb avió a qualsevol lloc del planeta, amb vaixell o (ara que la crisi apreta) amb el cotxe o amb tren una mica més a prop. Jo no sóc gaire viatger -potser perquè coincidim poques vegades vacances amb la meva dona- i quan arriben aquestes dates m'agrada sortir als afores a collir espàrrecs aprofitant l'obligació diària d'anar a passejar el gos. Fa dies que en cullo i estico observant que a mesura que avança la primavera cada vegada hi ha més espàrrecs amb el cap gros. No és cosa d'ara. No us preocupeu. No és el canvi climàtic ni una ofensiva microbiològica internacional. Cada any passa el mateix des del meu record. I jo sempre em quedo amb el dubte: Aquest cap botarut es pot menjar? És el propi desenvolupament de l'espàrrec que el produeix? Hi ha algun insecte que hi ha fet els ous i s'hi estan desenvolupant les larves? Les formigues han anat a beure la dolça sava de l'espàrrec i amb el seu àcid fòrmic han produït una reacció de defensa? Com quan ens fem una ferida i ens hi surt una crosta...
En quan a si és consubstancial a la naturalesa de l'espàrrec jo diria que no. Hi ha molts espàrrecs que es desenvolupen amb normalitat fins arribar a la seva edat adulta com a esparreguera sense haver tingut mai el cap gros.
En quan a si es tracta d'una invasió de larves d'insectes, he de dir que he engrunat a consciència la punta grossa d'un espàrrec i -això sí, a simple vista- he estat incapaç de veure-hi res que no fos matèria vegetal.
Per tant, i havent observat que les formigues pugen i baixen dels espàrrecs amb assiduïtat i, moltes vegades, s'hi queden com si estessin xarrupant amb fruïció un dolç nèctar, crec que l'esgrossiment de la punta de l'espàrrec es deu a una reacció al·lèrgica d'alguns espàrrecs a la pessigada de la formiga, o bé a l'àcid fòrmic. És una teoria basada en l'observació. No he trobat cap estudi a Internet que hi aprofundís, i m'agradaria saber exactament perquè es produeix aquest fenòmen. Quedo malgrat la meva teoria, amb el dubte i dels espàrrecs que he collit avui en deixaré les puntes engrossides sense consumir, encara que sigui per pura prudència.

Actualització:
Avui 8/04/2023, en un any sec amb pocs espàrrecs i la majoria amb el cap gros, n'he mirat un ben de prop i amb bona llum  i hi he vist dues larves petites movent-s'hi. Així que, uns quants anys després d'escriure aquest post, he trobat el culpable de que als espàrrecs se'ls faci el cap gros: El crioceris asparagi  https://ca.wikipedia.org/wiki/Crioceris_asparagi

Aquest és el culpable dels caps grossos dels espàrrecs